Marynarka – poznajmy jej budowę

Marynarka – poznajmy jej budowę

Ostatnio skupiłem się na marynarkach, więc nadeszła pora na rozszyfrowanie ich budowy. Bo przecież brustasza, szlica czy butonierka to nie żadne tajemne nazwy zaklęć, a elementy marynarki, które warto wiedzieć co oznaczają, a przynajmniej, każdy stylovy mężczyzna powinien je znać.

Zacznę od podziału marynarek, który zapewne już znacie ;).

Dzielimy je na :

Dwurzędowe ( opisane przeze mnie tu : https://stylovi.com.pl/zestaw-casual-z-marynarka-dwurzedowa/ ) i jednorzędowe.

Jednorzędowa marynarka różni się od dwurzędowej tym że posiada, jak sugeruje nazwa, jeden rząd guzików, oraz zasadą wstajesz zapnij, siadasz rozepnij. Marynarka ta może mieć, najczęściej od jednego do trzech guzików, ale zdarzają się też takie po cztery i więcej – jednak nie są one zbyt popularne. Pamiętajmy że w jednorzędówkach zawsze pozostawiamy rozpięty dolny guzik !, przy czym przy jednym guziku, w trakcie gdy stoimy zawsze jest zapięty, a przy siadaniu rozpinamy go. W przypadku trzech zasada jest taka, że zapinamy na górny i środkowy guzik lub tylko na środkowy.

Klapy a także kozerkę opisałem w jednym z wcześniejszych artykułów ( https://stylovi.com.pl/klapy-marynarki/ ), dlatego nie będę teraz o nich pisać.

Butonierka to dziurka guzikowa która znajduje się na klapie. Niby taki trochę bezużyteczny relikt przeszłości – kiedyś służyła do zapinania marynarki pod szyją, dziś przypomina tylko o tych czasach i służy do umiejscowienia w niej drobnych ozdób typu kwiatki, przypinki, piny, spinki.

Kieszenie w marynarkach nie pełnią funkcji, jak niektórzy mają w zwyczaju, przechowywania w nich rzeczy, a decydują o stopniu formalności marynarki ! Patka, czyli ta część materiału doszyta nad kieszenią, w garniturach/marynarkach dziennych powinna być wypuszczona na zewnątrz. W marynarkach wieczorowych, czyli o wyższym stopniu formalności, jest wymagane aby patka była schowana do kieszeni tak aby był widoczny obrys kieszeni. Występują także kieszenie naszywane ( nie mają patki), i są stosowane w marynarkach o najniższym stopniu formalności – tzw sportowych.

Brustasza, jak sama nazwa w języku niemieckim wskazuje – brust to klatka, tasche – kieszonka, jest to kieszonka na piersi, która służy do noszenia poszetki ( https://stylovi.com.pl/o-poszetce/ ) – przy zakupie jest bardzo często zaszyta i należy ją rozpruć.

Biletówka to malutka kieszeń dodatkowa, umiejscowiona z prawej strony marynarki nad kieszenią. Dziś rzadko spotykana, dawniej pełniła funkcję do przechowywania biletów.

Szlice to nic innego jak rozcięcie/rozcięcia z tyłu marynarki. I jak w przypadku butonierki czy też biletówki, są to pozostałości, które dawniej służyły do “czegoś”. W tym przypadku było to ułatwienie do siadania w siodle nie gniotąc i nie deformując stroju. Dziś szlice definiują nam, podobnie jak wspomniane wyżej kieszenie, formalność marynarki. Pojedyńcze rozcięcie (na środku ), stosuje się zazwyczaj w sportowych wersjach marynarek. Podwójne ( po bokach), występuje w marynarkach dziennych. Są także marynarki bez szlic i są to modele o najwyższym stopniu formalności. Takie rozwiązanie znajdziemy w smokingach i marynarkach wieczorowych.

Jak widzicie budowa marynarki nie jest skomplikowana, a nazwy jej poszczególnych części są proste do zapamiętania.

Poniżej wklejam, znaleziony w internecie, rysunek z zaznaczeniem poszczególnych elementów, aby bardziej to zobrazować.

Budowa marynarki

Gabriel

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *